>
Odporność w czasie spędzanym w domu - jak ją wspierać?
Artykuł

Odporność w czasie spędzanym w domu - jak ją wspierać?

Odporność – jak ją wspierać, gdy mamy ograniczone możliwości wychodzenia z domu? Jak popracować nad odpornością w tym czasie? Podpowiadamy, co możesz zrobić aby zadbać o swój organizm.

Co robić, jeśli od kilku tygodni jesteśmy zamknięci w domu, a o powrocie na salę fitness czy siłownię możemy pomarzyć? Przychodzimy z pomocą. Oto nasze sposoby na domową aktywność fizyczną, która pomoże ci wspierać odporność. O wsparcie odporności   możesz też zadbać, stosując dodatkowo odpowiednie suplementy diety.

Spis treści:

  1. Odporność – zadbaj o nią, siedząc w domu
  2. Odporność a siedzenie w domu – zwykłe sprzątanie wspiera odporność
  3. Wspieraj odporność, tym co masz pod ręką
  4. Joga też wspiera odporność
  5. Odporność okiem trenerki fitness
  6. Odporność okiem naturopatki
  7. Odporność swoista a odporność nieswoista

Odporność – zadbaj o nią, siedząc w domu

Regularna aktywność fizyczna wspiera odporność. W jaki sposób? Ruch zwiększa zasięg działania komórek zwalczających infekcje. Wspiera też produkcję nowych mitochondriów, co z kolei wpływa na  zdolność organizmu do wytwarzania energii i zmienia skład mikrobioty. A to nie wszystko. Ruch redukuje stany zapalne oraz stres oksydacyjny występujące w organizmie. Ułatwia działanie hormonów, wpływa też na cyrkulację i ciśnienie krwi oraz na przepływ limfy w układzie chłonnym

Co robić dla odporności spędzając czas w domu – zwykłe sprzątanie a odporność

Nie potrzebujesz profesjonalnego sprzętu, aby ćwicząc w domu, podnieść odporność. Siłownia jest wszędzie, nawet w twoim salonie! Cytując dr Rangana Chatterjee: „nie powinniśmy traktować aktywności fizycznej jako kolejnego obowiązku, lecz jako naturalną część życia”. Masz wolny dzień? Nie siedź na kanapie przed telewizorem. Poukładaj na nowo książki, powyrzucaj stare magazyny i czasopisma, zetrzyj kurze. Nawet zwykłe schylanie się po coś czy przecieranie blatów i szafek to ruch, którego bardzo teraz potrzebujesz. Jest coś jeszcze. W 2017 r. holenderscy naukowcy przeprowadzili eksperyment, z którego wynika, że jeśli 8 godzin w pozycji siedzącej będziemy przeplatać nawet niewielką aktywnością fizyczną, efekty zdrowotne będą lepsze niż te, które dają nam forsowne treningi na siłowni. Grunt to regularność!

Dbaj o odporność, tym co masz pod ręką

Nie wyobrażasz sobie dnia bez intensywnego treningu siłowego? Bez sprzętów na siłowni też możesz się zmęczyć. Aby dbać o odporność, możesz wykorzystać to, co masz w zasięgu ręki. Przygotuj dwie butelki wody mineralnej i krzesło. Po uprzedniej rozgrzewce, ugnij lekko kolana i pochyl się do przodu, pamiętając o prostym kręgosłupie.

  • Weź do rąk butelki z wodą. Powoli podnoś ręce do góry, łokcie lekko ugnij. Ręce opuszczaj w dół, mniej więcej do poziomu nóg. Ćwiczenie wykonuj przez 30 sekund, następnie zrób przerwę i powtórz.
  • Kolejne ćwiczenie? Oprzyj się o krzesło, zwrócona przodem do niego. Przyciągaj do siebie raz jedno, raz drugie kolano. Pamiętaj o prostej pozycji!

To tylko krótki przykład ćwiczeń, które możesz wykonywać samodzielnie w domu. W sieci znajdziesz sporo treningów proponowanych przez instruktorów fitness. Możesz też ćwiczyć online. W dobie kwarantanny wiele klubów fitness oferuje bezpłatne webinary.

Brakuje ci motywacji? Regularna aktywność fizyczna to same plusy: lepszy skład ciała, poprawa zdrowia mózgu, mniejsze ryzyko utraty masy mięśniowej czy zmniejszenie poziomu stresu i lęku.

Joga też wspiera odporność

Pozostanie w domu też rządzi się swoimi prawami. Jednym z nich jest praca zdalna. To dzięki niej mamy więcej czasu na dawno zapomniane czynności. Może więc warto wrócić do jogi? Dzięki ćwiczeniom zwiększymy elastyczność swojego ciała i zrelaksujemy się, ale nie tylko. Jogini i joginki uważają, że wszystkie asany wpływają na wsparcie odporności organizmu. Dzieje się tak, ponieważ praktykowanie pozycji odwróconych poprawia funkcjonowanie naszego krwiobiegu.

Odporność okiem trenerki fitness

Jak wspierać odporność, gdy mamy bardzo ograniczone możliwości?

Po pierwsze: jemy kiszonki: zakwas buraczany, kapusta, ogórki i kimchi. Wszystkie tego typu produkty zrobią dobrą robotę! Szczególnie, jeśli chodzi o poziom dobroczynnych bakterii w jelicie cienkim.

Po drugie: polujemy na sezonowe owoce i nowalijki – np. szczypiorek, rzodkiewkę czy pomidory malinowe. Dorzuć do tego botwinę, szczaw, rabarbar, zielony groszek i (już za chwilę) truskawki. Kwiecień – czerwiec to okres, kiedy wymienione przeze mnie produkty mają swój szczyt i są pełne witamin. Dodatkowo zielenina – koperek, szczypior, natka pietruszki, szpinak baby – to duży poziom witaminy C.

Po trzecie:„golden latte”. Podobno to jeden z najlepszych specyfików do wykonania w domu w kwestii odporności! Potrzebne ci będzie: mleko roślinne (szklanka), łyżeczka miodu, szczypta cynamonu, szczypta kardamonu i na koniec: szczypta kurkumy. Zmieszaj wszystko w jednym garnuszku, podgrzej i… na zdrowie! Super rozgrzewa. Testowałam – przepyszne!” – wyjaśnia Marta Stoberska, trenerka fitness, w rozmowie z Hello Zdrowie.

A co z aktywnością fizyczną?

Ruch? Tutaj masz pełną dowolność! Możesz potrenować ze mną w domowym zaciszu, wybrać jogę z ulubioną instruktorką, wyjść na spacer do lasu lub pojeździć na rowerze. Na szczęście mamy już taką możliwość, więc… korzystaj!

Zapamiętaj raz na zawsze: odporności nie zbudujesz w tydzień. Najważniejsze, co powinnaś zrobić w kierunku zadbania o swój organizm, masz w tym tekście. Rób swoje, jedz mądrze, nie rezygnuj z ulubionej aktywności, a o odporność nie będziesz musiała się bać! – dodaje trenerka. 

Odporność okiem naturopatki

Zgodnie z badaniami klinicznymi Cooper Clinic w Dallas, wystarczy 30 minut aktywności typu kardio od 3 do 5 dni w tygodniu, by dodać sobie 6 lat życia.

– Zrób to, a dodatkowo kilka dni w tygodniu trening angażujący mięśnie, a będziesz nie tylko żyć dłużej, ale również wyglądać młodziej. Będziesz również radośniejsza, mieć więcej energii i znacznie zwiększysz szansę na szczupłą sylwetkę.

Kiedy uprawiasz aktywność fizyczną, wzmacniasz płuca. Podczas intensywnego wysiłku, mózg wysyła do nich sygnały, aby pomóc ci oddychać szybciej i głębiej, dostarczając dodatkowego tlenu mięśniom. Dzięki potopowi endorfin masz więcej energii fizycznej i mentalnie czujesz się lepiej” – dla Hello Zdrowie wyjaśnia Joanna Brejecka-Pamungkas, naturopatka.

A co, jeśli codziennie trenujesz ok. godziny dziennie?

– Dzięki temu poprawiasz funkcjonowanie układu odpornościowego,. Dzieje się tak, ponieważ aktywność fizyczna podnosi poziom immunoglobuliny, białek, które wspomagają układ odpornościowy
Tak niesamowicie ważne w obecnej sytuacji epidemiologicznej, prawda? – wyjaśnia naturopatka.

Jak dodaje ekspertka, dzięki ćwiczeniom znacznie obniża się odczucie stresu. Zawdzięczamy to substancjom takim jak: serotonina, dopamina, norepinefryna, które „zalewają” nasz układ nerwowy kilka godzin po treningu i przez cały dzień.

Dzięki ćwiczeniom utrzymujesz lepszą sylwetkę, spalasz kalorie i zbędną tkankę tłuszczową podczas treningu, jak również po nim. Twoje serce jest zdrowsze, reguluje się też ciśnienie krwi.

– Korzyści można by wyliczać bez liku, każdy z nas w zależności od obecnego stanu zdrowia, formy fizycznej inaczej skorzysta z ćwiczeń. Optymalnie jest ruszać się ok. 1 godzinę dziennie, codziennie! Bardzo ważne, aby ta aktywność sprawiała na przyjemność, nie przeciążała i była dostosowana do wieku oraz warunków fizycznych. Wówczas korzyści będą największe.
Z mojej perspektywy jako naturopaty, mamy i kobiety w ciąży – w każdej sytuacji, tak jak i teraz ,możemy szukać wymówek lub szans, aby zrobić coś dobrego dla swojego zdrowia. Ja np. w tym czasie korzystam regularnie z ćwiczeń online z położną, które trudno było wcześniej zgrać czasowo.
Dodatkowo ćwiczymy, tańczymy i wygłupiamy się z córką – to zawsze jest dla mnie najprzyjemniejsza i najzdrowsza forma wspólnego spędzania czasu razem – dodaje specjalistka.

Odporność swoista a odporność nieswoista

By zrozumieć sens wspierania odporności, warto zrozumieć różnice pomiędzy odpornością swoistą i nieswoistą. Pierwsza – inaczej nazywana odpornością nabytą – jest szczególnie ważna. Dlaczego? To odporność, która nabywamy w ciągu całego życia. Dzięki niej organizm wykształca tzw. pamięć immunologiczną. Jeżeli więc raz dojdzie do kontaktu z antygenem, następnym razem ta odpowiedź odpornościowa pojawi się bardzo szybko. Jak tworzy się odporność swoista? Przykładem może być podawanie szczepionek (to odporność swoista bierna). Istnieje też odporność swoista naturalna, którą otrzymujemy np. z mlekiem matki.

Odporność nieswoista to odporność wrodzona. Oznacza to, że nasz układ odpornościowy tworzy się jeszcze przed naszymi narodzinami. To tzw. pierwsza linia obrony organizmu.

Suplement wspierający odporność – Iskial

Kiedy w nawale obowiązków trudno nam zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę, a organizm jest narażony na działanie niekorzystnych czynników, np. stresu, czy niesprzyjającej aury, dobrze jest wspierać układ odpornościowy, sięgając po odpowiedni suplement diety. Optymalnym preparatem będzie ten zawierający witaminę D3, która wspiera prawidłowe działanie układu immunologicznego.

By dodatkowo wspierać odporność, do kapsułek z witaminą D dodaje się  wspierający zdrowie układu oddechowego czosnek. Kapsułkę zawierającą te składniki można wycisnąć i dodać do posiłku. Warto włączyć ten preparat do swojej listy produktów wspomagających odporność.

Zadbaj o
odporność
dla całej rodziny

Suplement Diety

Wybierz produkt:

Proszę wybrać produkt.

Oceń w skali od 1 do 5:

Proszę ocenić produkt.

Czy polecił/a byś innym stosowanie ISKIAL?

polecam

Napisz w kilku słowach jak oceniasz produkt (maks 255 znaków):

Dziękujemy za Twoją opinię.
Jest ona dla Nas bardzo ważna.
W związku z ograniczeniami technicznymi i prawnymi nie możemy zagwarantować, że wszystkie opinie pojawią się na stronie www.iskial.pl
Twoja opinia jest weryfikowana.

TWOJA OPINIA NIE ZOSTAŁA DODANA
SPRÓBUJ PONOWNIE