Wyszukiwarka


Kwasy omega-3-6-9 – właściwości, źródła w diecie, zastosowanie i suplementacja

Kwasy omega-3-6-9 to bardzo ważne składniki dla naszego organizmu. Przekonaj się, czym różnią się od siebie te kwasy i w jakich produktach możesz je znaleźć.

Kwasy tłuszczowe nienasycone omega-3-6-9 – właściwości i źródła w diecie. Butelki z olejami na niebieskim tle.

Spis treści:

  1. Kwasy tłuszczowe nienasycone – dlaczego są ważne?
  2. Kwasy omega 3, 6 i 9 – właściwości
  3. Nienasycone kwasy tłuszczowe – w jakich produktach?
  4. Kwasy omega – zastosowanie i suplementacja

Kwasy omega 3, 6, 9 są kluczowymi składnikami odżywczymi, pełniącymi ważną rolę w ludzkim organizmie. Należą one do kwasów tłuszczowych, które dzielą się na kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone.

Kwasy tłuszczowe nienasycone – dlaczego są ważne?

Kwasy tłuszczowe nasycone znajdują się głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego i powinny być spożywane z umiarem. Zawierają je między innymi czerwone mięso, sery, masło, smalec.

Tymczasem kwasy tłuszczowe nienasycone – zarówno jednonienasycone, jak i wielonienasycone – są bardzo dobre dla naszego zdrowia i powinny być jednym z podstawowym elementów naszej diety. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe są szczególnie ważne dla zdrowia, ponieważ organizm ludzki nie jest w stanie ich samodzielnie wytworzyć, co oznacza, że muszą być dostarczane z dietą. Do kwasów nienasyconych należą właśnie kwasy omega 3,6 oraz 9.

Kwasy omega 3, 6 i 9 – właściwości

Kwasy omega-3 i kwasy omega-6 to nienasycone kwasy tłuszczowe, które odgrywają kluczową rolę w naszym organizmie. Kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA) przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania serca.[1], [2]

Kwasy omega-9, choć nie są klasyfikowane jako niezbędne (ponieważ organizm może je syntetyzować), mają również znaczący wpływ na zdrowie, przyczyniając się do prawidłowego funkcjonowania serca.

Nienasycone kwasy tłuszczowe – w jakich produktach?

1. Kwasy omega-3 – gdzie najwięcej ich znajdziemy? Bogatymi ich źródłami są przede wszystkim tłuste ryby morskie, takie jak łosoś, makrela czy sardynki, szczególnie obfitujące w kwasy omega-3. W czym jeszcze można znaleźć? Są one też w nasionach lnu, orzechach włoskich oraz w oleju lnianym.[3]

Kwasy omega-3 dzielą się na:

  • ALA (kwas alfa-linolenowy) – znajduje się w olejach i nasionach,
  • DHA (kwas dokozaheksaenowy) – znajduje się w rybach i produktach morskich.

2. Kwasy omega-6 znajdują się głównie w olejach roślinnych, takich jak olej słonecznikowy, olej kukurydziany i olej sojowy.

3. Kwasy omega-9 występują w oliwie z oliwek, orzechach ziemnych i awokado.

Kwasy omega – zastosowanie i suplementacja

Suplementacja kwasami omega-3, 6 i 9 może być rozważana w sytuacjach, gdy ich dostarczanie z dietą jest niewystarczające. Jeśli zastanawiasz się jakie wybrać kwasy omega-3, 6, 9, to warto kierować się składem preparatu. Ważne jest, aby sięgać po suplementy diety dobrej jakości.

Podsumowując, kwasy omega-3, 6 i 9 odgrywają ważną rolę we wspieraniu dobrego samopoczucia. Dostarczanie ich w odpowiednich proporcjach jest kluczowe, a ich źródła w diecie powinny być dobrze zróżnicowane. W sytuacji, gdy dieta nie dostarcza wystarczającej ilości tych kwasów, odpowiednia suplementacja może być pomocna. Warto zadbać o ich odpowiednią ilość w diecie zwłaszcza u kobiet w ciąży oraz rozwijających się dzieci.

Przypisy:

[1] https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/fats-and-cholesterol/types-of-fat/omega-3-fats/

[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8308533/

[3] https://ods.od.nih.gov/factsheets/Omega3FattyAcids-Consumer/

Redakcja Iskial

Może Cię zainteresować

Dieta śródziemnomorska – poznaj zasady najzdrowszego modelu żywienia i najważniejsze produkty

Dieta śródziemnomorska – poznaj zasady najzdrowszego modelu żywienia i najważniejsze produkty

Dieta z regionu Morza Śródziemnego jest uważana za królową zdrowych diet. Przekonaj się, na czym polega dieta śródziemnomorska i jak wprowadzić jej zasady do codziennego stylu żywienia.

czytaj
Sposoby na dobrą odporność

Sposoby na dobrą odporność

Czosnek, cynk, aktywność fizyczna. Przekonaj się, jak najlepiej wspierać swój układ odpornościowy przez cały rok. Odkryj najlepsze sposoby na odporność.

czytaj